Marketing 2.0 is een buzzwoord dat vooral door
adviesbedrijven en reclamebureaus gebruikt wordt. De term heeft veel
overeenkomst met wat doorgaans relatiemanagement genoemd wordt. Centrale
gedachte is dat het in marketing meer om de dialoog met consumenten zou moeten
gaan. De toevoeging 2.0 refereert zowel aan de veronderstelde opvolging van de
traditionele manier van marketing bedrijven (marketing 1.0) als aan het gebruik
van Web 2.0 technologieën, hoewel het gebruik van de term Marketing 2.0 niet
strikt afhankelijk van het gebruik van deze webtechnologie lijkt.
Bij deze manier van in contact komen met klanten gaat het
niet meer over pushmarketing of zelfs pullmarketing, maar over het aangaan van
een dialoog en het opbouwen van een relatie. Dit gaat van samen samenstellen
van een product (co-creatie) tot het meedenken over nieuwe producten en
dienstverlening.
Voor de organisatie heeft dit het voordeel dat meer
klantinformatie wordt verkregen. Dit kan vertaald worden in een beter aanbod,
waardoor er onderscheidend vermogen wordt gecreëerd. Nieuwe inzichten kunnen
leiden tot een versterking van de relatie met bestaande klanten, een aanbod dat
beter aansluit op de behoeften van de klant en het mogelijk maken om gericht
met potentiële klanten in contact te komen.
De toepassingen van Web 2.0 kunnen het aangaan van de
dialoog faciliteren, maar het vraagt wel om een nieuwe kijk op de toepassing
van marketing door een organisatie. In lijn met de terminologie van het web, is
dit Marketing 2.0 te noemen. Web 2.0 gaat meer om de techniek, Marketing 2.0
over de cultuur in een organisatie die is doorgevoerd tot in de haarvaten van
de organisatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.